/Files/images/bezpechne_seredovische/images (2).jpgПринципи організації безпечного освітнього середовища

Створюючи ефективне й безпечне розвиваль­не середовище, слід керуватися такими специ­фічними принципами:

♦ відповідності психологічним закономірностям розвитку дитини на певних вікових етапах;

♦ дитячої активності та самостійності;

♦ універсальності та динамічності;

♦ раціональної організації, комплектування та гнучкого поділу на осередки;

♦ позитивного емоційного навантаження (ху­дожньо-естетичне оформлення; забезпечення взаємозв'язку з традиціями родин; здоровий психологічний мікроклімат і доброзичливі вза­ємини в колективі педагогів і дітей).

/Files/images/bezpechne_seredovische/bambini-che-studiano.jpg

Освітня робота з дітьми

Важливе значення у формуванні в дітей навичок безпечної поведінки та свідомого ставлення до свого здоров'я відіграє раціональний добір форм і ме­тодів педагогічної роботи, що відповідають віковим особливостям вихованців. Дошкільники сприймають навколишній світ і себе в ньому передусім на емоційному рівні, а вже потім засвоюють знання, вправляються у вміннях, збагачуючи власний досвід.

Освітню роботу з формування в дошкільнят навичок щодо безпеки життєдіяльності рекомендується здійснювати в три етапи.

1. Підготовчий етап. Полягає в отриманні та частковому узагальненні вражень про небезпеку, що може чатувати на дітей у довкіллі. Доречні такі форми й методи роботи, як екскурсія, цільова прогулянка, спостереження, читання художніх творів, розглядання ілюстрацій, перегляд відеофільмів , мультфільмів.

2. Основний етап. Робота з формування певної системи уявлень та вироблення навичок безпечої поведінки. На цьому етапі доцільно застосовувати різні види ігор з елементами безпеки життєдіяльності, бесіди, складання описових та творчих розповідей дітьми, розучування комплексів загальнорозвивальних вправ, віршів, трудові доручення тощо.

3. Практичний етап. На цьому етапі діти мають застосовувати набуті знання та вміння на практиці. Доречним буде використання таких форм і методів роботи, як розв'язання проблемних ситуацій, творчих завдань, створення образів за допомогою різних засобів, пошуково-дослідницька діяльність, проведення свят, розваг, змагань, конкурсів.

З метою систематизації та узагальнення уявлень дітей у дитсадку періодично проводиться "День безпеки" або "Тиждень безпеки".

Зміст заходів може включати всі названі вище форми й методи роботи з дітьми, залежно від матеріально - технічних умов закладу, природних та техногенних особливостей території, на якій він розташований; досвіду вихователів та підготовленості дітей.

Ознаки безпечного освітнього середовища

Якість міжособистісних взаємин, які визначають:

ПОЗИТИВНІ ЧИННИКИ : довіра,доброзичливість, схвалення,толерантність

НЕГАТИВНІ ЧИННИКИ : агресивність,конфліктність,ворожість,маніпулятивність

Захищеність в освітньому середовищі — оцінка відсутності насильства у всіх його видах, формах для всіх учасників освітнього простору.

/Files/images/bezpechne_seredovische/little-children-studying-in-classroom-vector.jpg

Щоб унеможливити насильство та створити безпечне освітнє середовище, кожен учасник освітнього процесу повинен мати уявлення не тільки про те, що вважають насильством, але як мінімізувати ризики та небезпеки і створити умови для внутрішньої безпеки та безпеки референтного довкілля. Це можливо лише завдяки спільній цілеспрямованій діяльності педагогів, учнів і батьків.
Основна характеристика процесу взаємодії учасників освітнього середовища - це особистісно-довірливе спілкування, відсутність якого спричиняє досить негативні наслідки, як-от:

-емоційний дискомфорт;

-небажання висловлювати свою точку зору, думку;

-негативне ставлення до себе;

-втрата особистої гідності;

-небажання звертатися по допомогу;

- ігнорування особистих проблем і труднощів інших дітей та дорослих;

-неуважність до прохань і пропозицій.

Робота над створенням освітнього середовища не припиняється з досягненням певного результату - це безперервний процес:

- реагування на нові виклики життя;

- пошук нових можливостей, ресурсів;

- генерування ідей та правил.

/Files/images/bezpechne_seredovische/caeca9ee82c886ff5cf9c187ae16fb75.jpg

Отже, завдяки правильно організованій роботі діти здобувають необхідні їм знання та вміння з безпеки життєдіяльності, що стає першим кроком до усвідомлення цінності не лише власного життя, а й усього живого, що є на Землі.

Кiлькiсть переглядiв: 568